درحال بارگذاری...

نیروی لیفت یا برآ چیست و در مولتی روتورها چگونه ظاهر می‌شود؟

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

نیروی لیفت یا برآ چیست و در مولتی روتورها چگونه ظاهر می‌شود؟


نیروی لیفت یا برآ چیست و در مولتی روتورها چگونه ظاهر می‌شود؟

نیروی برآ (Lift) مولفه‌ای از نیروی وارد شده بر یک جسم توسط سیال است که در راستای عمود بر راستای سرعت سیال وارد می‌شود. تفاوت آن با...


نیروی برآ (Lift) مولفه‌ای از نیروی وارد شده بر یک جسم توسط سیال است که در راستای عمود بر راستای سرعت سیال وارد می‌شود.  تفاوت آن با نیروی پسا (Drag) در این است که نیروی پسا در جهت موازی و موافق با سرعت سیال به جسم وارد می‌شود. معمولا نیروی برآ در جهت بالا و برای مقابله با نیروی گرانش عمل می‌کند اما می‌تواند در هر جهتی عمود به جهت حرکت سیال نیز عمل کند. بزرگی این نیرو بستگی به چگالی جسم، سرعت نسبی بین سیال و جسم، شکل خارجی جسم، نحوه قرارگیری آن در مقابل جریان سیال (زاویه حمله) و میزان زبری سطح جسم دارد.

هر سیالی که از سطح جسمی عبور کند بر آن نیرو وارد می‌کند. اگر سیالی که جسم را احاطه کرده هوا باشد، به نیروی اعمال شده یک نیروی آیرودینامیکی می‌گوییم. در آب یا سایر مایعات به این نیرو یک نیروی هیدرودینامیکی می‌گوییم.

نیرویی که بر اثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال ایجاد و موجب بالا رفتن هواپیما یا ادامهٔ پرواز آن می‌شود همان نیروی برآ است.

نموداری از بردارهای نیروی وارد شده به یک ایرفویل:

لیفت مولفه نیرویی است که در جهت عمود به جریان و درگ مولفه نیرویی است که در جهت موازی با جریان وارد می‌شود. به مجموع برداری این دو نیرو، نیروی ایرودینامیکی کل (Total Aerodynamic Force) می‌گویند.

برآر نیرویی است که در اثر حرکت هوابر (ایرفویل) در شاره (سیال) ایجاد می‌شود. پرواز هواپیما در اثر نیروی برآیی است که حاصل از شکل مقطع آیرودینامیکی بال آن است، که اصطلاحاً مقطع ایرفویل دارند، نیروی برآ بال هواپیما به عواملی مانند سرعت هواپیما، مساحت بال، چگالی هوا، شکل ایرفویل بال و زاویه حمله بستگی دارد و مطابق با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

 

در مولتی روتورها مثل کوادکوپتر ها و هگزاکوپترها، این نیروی لیفت در قالب نیرئی تراست ظاهر میشود، اما مکانیسم تولید نیرو همان است، ملخ ها توسط موتور چرخانده میشوند و با سرعت به جریان سیال برخورد می‌کنند، اختلاف فشار بالا و پایین ملخ باعث تولید نیروی بالابر یا همان برآ یا همان Lift می‌شود.


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


برآ لیفت بالابر Lift اختلاف فشار سیرنگ پهپاد هواپیما بال

این مطالب را هم بخوانید!

اصطلاحات خاک

بعضی اصطلاحات مورد استفاده در وضعیت خاک

ادامه مطلب »

همه چیز در مورد کود برگ یا محل...

همه چیز در مورد کود برگ یا محلول پاشی کود برروی برگ

ادامه مطلب »

بذر سماق

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116